Apa itu Getting Things Done (GTD)?

Assalam kepada semua pembaca yang budiman.

Hari ini aku nak berkongsi satu konsep untuk meningkatkan produktiviti anda. Dalam dunia internet, ia dikenali sebagai GTD ataupun nama penuhnya Getting Things Done. Kalau aku terjemah, jadi ‘Menyiapkan Kerja’.

Sebelum aku mula bersembang, aku nak tanya, macam manakah anda memastikan kerja anda boleh disiapkan?

To Do List – Senarai Perkara untuk dibuat
Antaranya ialah dengan menggunakan to do list atau senarai tugasan. Ada banyak app di telefon pintar dan juga di desktop seperti yang popular ialah Any.Do dan Wunderlist.
To-do-apps-feature
Tapi menulis senarai ni senang, nak melaksanakannya payah. Antara tips untuk memastikan senarai tugasan kita tu dapat dilaksanakan ialah dengan memecahkannya mengikut keutamaan dan masa deadline (urgency).

Inbox Zero – Inbox Sifar
inbox-zero
Konsep inbox zero ni antara yang aku cuba untuk amalkan. Mula-mula dulu aku rasa mustahil nak kosongkan inbox email seperti Gmail dan Yahoo Mail. Tetapi jika anda nak tahu, konsep zero ni bermaksud kita memproses email dengan memberi label tertentu, memindahkan ke dalam folder yang berkenaan. Email yang sudah dibalas boleh disimpan dalam arkib.

Kalau nak cerita sekarang, nanti jadi meleret pula. Aku simpan dulu topik inbox zero ni dan aku akan kongsikan pengalaman aku bagaimana nak membuat inbox anda kosong.

Kesimpulan
Ini hanyalah dua konsep GTD yang ingin aku perkenalkan kepada anda. Tapi cukuplah jika anda boleh mulakan dengan dua perkara ini, pasti banyak perkara yang akan berjaya dilaksanakan.

BACA ARTIKEL:   4 Pelan Broadband Malaysia Yang Berbaloi

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *